Wat doe je als je keer op keer niet zwanger raakt? Blijf je dan foliumzuur slikken? Ik heb daar veel over getwijfeld…

Sowieso ben ik niet zo fan van synthetische supplementen. Zo veel mogelijk probeer ik de benodigde vitaminen en mineralen via mijn eten en drinken binnen te krijgen.

Iemand tipte ooit edelgistvlokken, die zijn van nature rijk aan vitamine B1, B2, B3, B6 en foliumzuur. En door de kazige/hartige smaak lekker over de pasta, dus prima alternatief! Ik dacht altijd: zodra ik dan werkelijk zwanger ben, dan kan ik meteen aan de supplementen!

Ik hoorde ooit de volgende theorie (?): de reden dat Westerse vrouwen foliumzuur moeten slikken is omdat ze eerst jarenlang aan de pil zijn voordat ze zwanger worden. En de hormonen in de pil slokken die reserves op. Maar als je de pil niet hebt geslikt en goed en gezond eet, dan zou je van nature ook gewoon genoeg moeten hebben. Zeker als het zwanger worden wat langer duurt ūüėČ

Synthetische foliumzuur vs natuurlijke folaat

Ook heb ik gelezen dat synthetische foliumzuur sowieso niet goed wordt opgenomen. Je zou folaat moeten hebben en niet foliumzuur. Even simpel gesteld: folaat is een natuurlijke vorm en foliumzuur is een synthetische variant.

Als je kiest voor een foliumzuursupplement is het belangrijk dat je kiest voor een goed supplement met makkelijk opneembaar foliumzuur. Het is ook belangrijk dat er B6 in zit als pyridoxaal fosfaat en foliumzuur als folaat, naast¬†koper en mangaan en andere mineralen. Want je hebt ze nodig in de juiste verbinding om zwanger te worden. Het is heel lastig om zo’n¬†supplement te vinden¬†waar dit allemaal inzit en ook nog eens in de juiste vorm en verbinding.

Synthetische vitaminen zijn niet zomaar ‘harmless’. Het is echt niet zomaar een kwestie van baadt het niet dan schaadt het niet. Daarbij zijn de hulpstoffen in supplementen vaak ook niet onschadelijk. Bijv. microkristallijne cellulose en magnesiumstearaat. Die worden in het boekje ‘Wat zit er in uw¬†eten?’ als rood en oranje gecodeerd (echt vermijden & pas op!). Dit maakt het extra moeilijk om iets goeds te vinden.

In Amerika heb ik dankzij een fanatieke buurvrouw wel een natuurlijke gevonden zonder schadelijke hulpstoffen. Niet goedkoop en door het bestellen in Amerika nog een beetje duurder… Maar ik wil ‘m toch graag even met je delen: GARDEN OF LIFE Prenatal Multi.

Wat ik momenteel doe:

  • Voldoende groenten en fruit eten, minimaal¬†400 gram per dag
  • Zonnebloempitten bevatten veel folaat. Ik roer deze door m’n (geiten)yoghurt of ik gooi ze door een salade!
  • Edelgistvlokken zijn lekker als kaasvervanger over de pasta en bevatten veel B-vitamines, super dus!
  • Kiezen voor voedsel¬†waar veel (makkelijk opneembaar!) folaat inzit. Dat vind je in:
    • Lever – af en toe bak ik (bio)kippenlevertjes
    • Peulvruchten (linzen, kikkererwten) – de rode linzensoep van de Groene Meisjes is echt een aanrader!
    • Broccoli – superlekker!
    • Bloemkool – ook lekker in curry
    • Hazelnoten & walnoten
    • Avocado – my favorite!
  • Ed
    • Asperges – niet helemaal de tijd meer voor..
    • Groene bladgroenten (boerenkool, spinazie, etc. maar ook spruitjes) – ook lekker door smoothies!
  • Vitamine¬†C ondersteunt de opname van foliumzuur/folaat, dus eet ook citrusvruchten ūüôā En daarbij bevat een sinaasappel ook nog eens folaat!

Mijn favo smoothie:

  • halve avocado
  • handje spinazie
  • versgeperst sinaasappelsap (liefst slowjuice)
  • banaan

Superlekker en gezond! Enjoy!

 

Heb jij nog goede tips? Deel ze!

Edit: meer lezen? Lees ook even het artikel van Rika Lucac over de gevaren van synthetische foliumzuur