Even een extra blog tussendoor! Vorige week dinsdag schreef ik over mijn poging om 24 uur niet te drinken (vasten). Dat ging me goed af – op een beetje hoofdpijn na. Behalve een verlate eisprong – maar dat kan genoeg andere redenen hebben – heb ik nog niks gemerkt. Maar ben nog niet ongesteld, dus wie weet! We blijven hoop houden, toch? Maar ik hoop natuurlijk van ganser harte dat onderstaand verhaal lekker helemaal voor niks is en dat we helemaal niet hoeven te gaan vasten met z’n tweeën! 😉

48 uur vasten (niet eten en drinken)

Vanuit een andere hoek, een Facebookgroep van lezers van het boek InNESTteling van Rika Lukac, kwam ook deze variant van vasten voorbij: 48u niet eten en drinken. Klinkt superheftig! Maar een ervaringsdeskundige was serieus die cyclus zwanger geraakt na heel veel pogingen… Mijn interesse was gewekt. Je kan het maar overwogen hebben…

Het idee: net voor je eisprong (bij voorkeur 2 dagen voordien) 48u vasten, samen met je partner. Om 20:00 uur starten en 2 dagen later om 20:00 uur iets eten wat je heel lekker vindt, wel gezond natuurlijk zonder troep! Om 3:00 uur de wekker zetten voor een “spontane” vrijpartij… Dit heeft te maken met je melatonine niveau. Dat is op dat tijdstip het hoogst en het meest optimaal voor een bevruchting.

Ik ben gaan googelen. Helaas kon ik maar weinig vinden. Maar ook Rika zelf reageerde in de groep dat je het kan proberen, mits je ‘dieet’ helemaal op orde is. We hebben direct ons voedingspatroon onder de loep genomen ter voorbereiding, zie hieronder meer.

Iemand schreef heel mooi: “Planten gaan meestal ook bloeien vlak voor ze sterven… Toch nog even zaad maken en voortplanten…” Hihi… Stiekem ook wel weer grappig! Op een wat algemener forum waar ik ervaringsdeskundigen zocht, werd ik voor gek verklaard dat we het ook maar overwogen!

Edit: ik heb ook nog met de homeopaat gebeld van de dame in kwestie, die gaf aan dat het zeker geen kwestie is van ‘baadt het niet dan schaadt het niet’. Je brengt je lichaam echt in een noodgreep. Al je organen moeten goed functioneren. Niet alleen je eetpatroon moet langere tijd op orde zijn, ook moeten je lever, hart, nieren en darmen goed werken. Het valt echt onder experimenteren met je lijf en dat moet je aandurven.

Voorbereiding

Let op! Je voedingspatroon / dieet moet echt goed op orde zijn voordat je gaat vasten (minimaal 3 maanden van tevoren veranderen). Anders kan het te heftig zijn en kan het zijn dat je een zwangerschap in gaat met tekorten. Dat is natuurlijk niet de bedoeling!

Wij eten al langere tijd bewust: weinig vlees en anders altijd biologisch – veel groenten – fruit en smoothies met mate – brood/pasta met mate, afwisseling tarwe/spelt, liefst biologisch – weinig/geen zuivel en anders van geit/schaap (geitenkaas, geitenyoghurt, feta, pecorino – weinig/geen toegevoegde suikers, zoveel mogelijk natuurlijke zoetstoffen indien mogelijk – etc.

Maar toch zijn we een ruime maand, bijna twee maanden, van tevoren begonnen met het aanscherpen van ons eetpatroon:

  • geen suiker! Dit is een hele belangrijke, want dit verlaagt de kans op hoofdpijn/flauwte enorm
    Dit vind ik de moeilijkste.. Stiekem wel suikerverslaafd, net als 90% van de Westerse bevolking. Ik eet al heel bewust en nauwelijks suiker, maar helemaal niet is wel pittig. Vooral de eerste paar dagen!
  • geen zuivel – als het echt niet anders kan geit/schaap, maar flink minderen!
  • geen tarwe en zo min mogelijk, liefst geen gluten
  • weinig/geen vlees; alleen biologisch en 1 week voor het vasten geen vlees meer

Voorbeelden ontbijt:

  • Havermout in kokosrijstmelk (kokosdrink) met rozijnen en kaneel / avond van tevoren in een potje klaar gezet. Zowel koud als warm te eten.
  • Bananencake van Urban Runners; wij maken ‘m met een derde amandelmeel, een derde kokosmeel en een derde quinoameel (dus geen speltmeel zoals in het recept). Met extra walnoot!
  • Omelet met champignons of andere groenten, jammm!
  • Groene smoothie met hennepzaad erdoorheen geroerd 🙂
  • Etc.

Voorbeelden lunch:

  • Salade: bleekselderij + groene appel + gekookte kipfilet (bio)
  • Salade: rode bietjes (gekookt) + appel
  • Salade: kikkerwten + paprika + nog wat groenten die je hebt liggen
  • Quinoa- & couscous salades 🙂
  • SOEP!
  • Gevulde omelet – als je het niet al als ontbijt op hebt natuurlijk 😉
  • Etc.

Binnenkort een verslag van onze ervaring!


 

Er is maar weinig online te vinden over vasten en vruchtbaarheid, maar ik heb wel wat artikelen gevonden waar ik ‘iets’ uit heb kunnen halen voor mezelf. Ik deel ze toch maar even!

http://waterfastingforfertility.blogspot.nl/p/information-on-water-fasting.html

http://www.healthguidance.org/entry/4662/1/Fasting-for-Infertility.html

http://naturalinstincthealing.com/fasting-for-fertility/